A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Великокопанівський ліцей
Великокопанівської сільської ради
Херсонського району Херсонської області

Класному керівнику

Дата: 07.11.2021 13:17
Кількість переглядів: 300

Класний керівник:                                   

є головним організатором виховної роботи у класі, першим вихователем, консультантом, безпосереднім наставником, який спрямовує навчально-виховний процес, співпрацює з учнями, їх батьками, вихователями ГПД, вчителями - предметниками,  керівниками гуртків, дитячими та молодіжними громадськими організаціями, ...

 

 Класним керівникам 1-11 класів: 

1. Проводити виховну роботу згідно з програмою «Основні орієнтири 

виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів 

України» . 

Протягом року 

2. При плануванні роботи врахувати: 

- Пріоритетним напрямком є реалізація нових підходів виховання у процесі становлення Нової української школи. 

- Варто звернути увагу, що виховання не зводиться до окремих виховних занять, а має стати невід’ємною складовою всього освітнього процесу, проходячи наскрізно через навчальні предмети та систему позакласної і позашкільної роботи. 

- У Новій українській школі зростає частка проектної, командної, групової діяльності у педагогічному процесі. 

- Національно- патріотичне виховання проходить через всю систему виховних заходів. 

- Поширення знань про шляхи набуття громадянських компетентностей, популяризація поваги до прав людини. 

3. Організувати роботу класного колективу за такими напрямками: 

- забезпечення умов для засвоєння учнями рівня та обсягу освіти, а 

також розвитку їх здібностей; 

- створення умов для організації змістовного дозвілля, профілактики 

бездоглядності, правопорушень, планування і проведення 

відповідних заходів; 

- сприяння підготовці учнів до самостійного життя у дусі 

взаєморозуміння, миру, злагоди між усіма народами, етнічними, 

національними, релігійними групами; 

- проведення виховної роботи із урахуванням вікових та 

індивідуально-психологічних особливостей учнів, їхніх нахилів, 

інтересів, задатків, готовності до певних видів діяльності, а також 

рівня сформованості учнівського колективу; 

- координація роботи вчителів - предметників, медичних 

працівників, органів учнівського самоврядування, батьків та інших 

учасників навчально-виховного процесу щодо виконання завдань 

навчання та виховання у класному колективі. 

4. Відвідувати уроки своїх класів. 

Протягом навчального року 

5. Обов’язково бути присутнім на всіх позакласних виховних заходах 

своїх класів та загальношкільних виховних позакласних заходах зі 

своїм класом. 

Протягом навчального року 

6. Здійснювати педагогічний контроль за дотриманням учнями статуту 

і правил внутрішнього розпорядку школи, інших документів, що 

регламентують організацію навчально-виховного процесу. 

Постійно 

7. Інформувати про стан виховного процесу в класі та рівень 

успішності учнів педагогічну раду, адміністрацію школи, батьків. 

Постійно 

8. Дотримуватися педагогічної етики, поважати гідність учня, захищати 

його від будь-якого фізичного та психічного насилля, своєю 

діяльністю утверджувати повагу до принципів загальнолюдської 

моралі. 

Постійно 

9. Пропагувати здоровий спосіб життя. 

Постійно 

10. Охайно, згідно з вимогами, вести документацію, пов’язану з виконанням повноважень класного керівника (класні журнали, особові справи, журнал відвідування школи, зошит з попередження дитячого травматизму, журнал для бесід з безпеки життєдіяльності). Своєчасно здавати цю документацію на перевірку адміністрації. 

Протягом навчального року 

11. Дотримуватися рекомендацій щодо виконання нормативно-правових документів: попередження дитячого травматизму, повідомлення про 

нещасні випадки, про проведення екскурсій, заходів під час проведення поїздок, під час проведення навчальної практики. 

Постійно 

12. Обов’язково відвідувати всі методичні та психолого-педагогічні 

наради. 

Згідно з планом 

13. Один раз на тиждень ( вівторок  8.20 – 8.40) проводити години спілкування зі своїм класом. 

Згідно з планом 

14. Проводити інструктажі з безпеки життєдіяльності з записом до класного журналу та журналу реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності. Проводити бесіди щодо попередження дитячого травматизму в своєму класі із записами до щоденника та на відповідних сторінках класного журналу. 

Згідно виховного плану 

15. Поновити куточки з охорони безпеки життєдіяльності в кабінетах, закріплених за класом. Провести бесіди з правил поведінки в школі. Зробити запис в щоденники. 

Вересень, січень 

16. Відвідувати відкриті виховні заходи своїх колег. Провести протягом року один відкритий захід. Сценарій відкритого заходу надати заступнику директора з виховної роботи і запросити на захід. 

Згідно з графіком 

17. Здійснювати планування роботи згідно з вимогами та дотримуватися своєчасного та обов’язкового виконання запланованого. Плани виховної роботи погоджувати з заступником директора з навчально-виховної роботи. 

1 раз на семестр 

4.18. Обрати органи самоврядування в своєму класі, допомагати в їх 

роботі. Поновити класний куточок. 

Протягом навчального року 

4.19. Керувати чергуванням класу ( в класній кімнаті). Організувати підведення підсумків чергування. 

Згідно з розкладом чергування 

 

4.20. Відвідувати всі сім’ї, де проживають діти, які потребують особливої 

уваги, та діти із соціально неспроможних сімей. 

Постійно 

4.21. Здійснювати контроль за зовнішнім виглядом учнів класу. 

Постійно 

Класний керівник 

Класний керівник (англ. Homeroom; form-master; нім. Klassenlehrer) – педагогічний працівник, який здійснює педагогічну діяльність з колективом учнів класу, навчальної групи професійно-технічного навчального закладу, окремими учнями, їх батьками, організацію і проведення позаурочної та культурно-масової роботи, сприяє взаємодії учасників навчально-виховного процесу в створенні належних умов для виконання завдань навчання і виховання, самореалізації та розвитку учнів (вихованців), їх соціального захисту.

«Класний керівник творить найбільше багатство суспільства – Людину…» В. О. Сухомлинський

Для класних керівників спеціально видається всеукраїнська газета "Шкільний світ "

Обов'язки класного керівника

Обов'язки класного керівника покладаються директором навчального закладу на педагогічного працівника навчального закладу системи загальної середньої освіти або на досвідченого майстра виробничого навчання, який має педагогічну освіту або відповідну професійну освіту та професійно-педагогічну підготовку, здійснює педагогічну діяльність, фізичний та психічний стан здоров'я якого дозволяє виконувати ці обов'язки.

Обов'язки класного керівника покладаються на педагогічного працівника за його згодою, і не можуть бути припинені до закінчення навчального року.

У виняткових випадках з метою дотримання прав та інтересів учнів (вихованців) та їх батьків зміна класного керівника може бути здійснена протягом навчального року. На класного керівника покладається керівництво одним класом, навчальною групою.

У початкових класах класне керівництво здійснює вчитель початкових класів.

Функціональні обов'язки класного керівника

Функціональні обов'язки класного керівника розробляються з урахуванням типу закладу та завдань навчально-виховного, навчально-виробничого процесів і затверджуються директором навчального закладу.

Функціональні обов'язки класного керівника:

  • сприяє забезпеченню умов для засвоєння учнями (вихованцями) рівня та обсягу освіти, а також розвиткові їх здібностей;

  • створює умови для організації змістовного дозвілля, у тому числі організовує та проводить відвідування музеїв, театрів, виставок, екскурсій, заходи з охорони природи;

  • відповідає за профілактику бездоглядності, правопорушень, планує та проводить відповідні заходи (особливо для учнів з числа незахищеної та пільгової категорії населення);

  • сприяє підготовці учнів (вихованців) до самостійного життя в дусі взаєморозуміння, миру, злагоди між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами;

  • проводить виховну роботу з урахуванням вікових та індивідуально-психологічних особливостей учнів (вихованців), їх нахилів, інтересів, задатків, готовності до певних видів діяльності, а також рівня сформованості учнівського колективу;

  • співпрацює з вчителями, викладачами, майстрами виробничого навчання, психологом, медичними працівниками, органами учнівського самоврядування, батьками та іншими учасниками навчально-виховного процесу з виконання завдань навчання та виховання в учнівському колективі (групі), соціального захисту учнів (вихованців).

Класний керівник має право на:

  • відвідування уроків, занять із теоретичного та виробничого навчання, виробничої практики та позакласних заходів, семестрових, річних атестацій та заліків у закріпленому класі (групі), бути присутнім на заходах, що проводять для учнів (вихованців) навчальні, культурно-просвітні заклади, інші юридичні або фізичні особи;

  • внесення пропозицій на розгляд адміністрації навчального закладу та педагогічної ради про моральне та матеріальне заохочення учнів (вихованців);

  • ініціювання розгляду адміністрацією навчального закладу питань соціального захисту учнів (вихованців);

  • внесення пропозицій на розгляд батьківських зборів класу (групи) щодо матеріального забезпечення організації та проведення позаурочних заходів у порядку, визначеному законодавством;

  • відвідування учнів (вихованців) за місцем їх проживання або в гуртожитку професійно-технічного навчального закладу (за згодою батьків, опікунів, піклувальників), вивчення умов їх побуту та виховання, а також виходити з пропозиціями на педагогічних зборах щодо притягнення до відповідальності батьків, які ведуть аморальний спосіб життя, грубо поводяться зі своїми дітьми, завдають їм моральної та фізичної шкоди.

Класний керівник є головним організатором виховної роботи у класі, першим вихователем, консультантом, безпосереднім наставником, який спрямовує навчально-виховний процес, співпрацює з учнями, їх батьками, вихователями ГПД, вчителями-предметниками, керівниками гуртків, дитячими та молодіжними громадськими організаціями, організовує і проводить позаурочну та культурно-масову роботу.

Класний керівник планує і координує всю виховну роботу з класом з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей учнів, їх нахилів і інтересів, рівня сформованості учнівського колективу, сприяє розвитку самоврядування в класі, створює умови для організації змістовного дозвілля, проводить відповідні заходи щодо профілактики правопорушень, бездоглядності.

Система роботи класного керівника – це сукупність взаємопов'язаних між собою виховних заходів, які випливають із завдань громадянського виховання.

Основними розділами виховної роботи класного керівника є:

  1. Вивчення учнів, учнівського колективу.

  2. Створення і розвиток класного учнівського колективу.

  3. Організація і проведення позаурочної (позашкільної) виховної роботи.

  4. Співпраця з культосвітніми й позашкільними установами.

  5. Робота з батьками.

Найпоширенішою формою організації виховної роботи є індивідуальна робота та класна година або година спілкування класного керівника, яка проводиться раз на тиждень. Такі години мають бути різноманітними за тематикою та формами проведення, пов'язаними із життям класу, школи, мікрорайону, міста, області. 

Доплата за класне керівництво

Стаття 25 Закону України «Про загальну середню освіту» встановлює, що класне керівництво – це один з видів педагогічної діяльності, за здійснення якої педагогічному працівнику встановлюється доплата в розмірі 20-25 відсотків до тарифної ставки.

 

Що повинен і не повинен робити класний керівник? 

 

9 найпопулярніших запитань 

(коментар юристів)

 

Почнемо з документів, які визначають права та обов’язки класного керівника:

 

  1. Положення про класного керівника. До речі, у нашому законодавстві є лише два положення – про класного керівника та вчителя початкових класів. Тому тут, мабуть, варто радіти, адже є окрема інструкція, яка визначає всі компетенції, права та обов’язки класного керівника.

 

  1. Внутрішні правила розпорядку та Статут школи. Як правило, те, що закон оминає або не уточнює, окрема школа може тлумачити по-своєму (але, звісно, не порушучючи Конституцію і законодавство). Тому класному керівнику надважливо ознайомитися із правилами своєї школи!

  2. Закони “Про освіту“, “Про загальну середню освіту” (тут згадаймо про те, що Верховна Рада  ухвалила новий закон, який поки не набув чинності) та Конституція України (пам’ятаємо, що класний керівник відповідає за дотримання всіх прав дітей у класі).

 

ЗАПИТАННЯ КЛАСНИХ КЕРІВНИКІВ ДО ЮРИСТІВ

1. Чи може директор школи зняти вас із класного керівництва без попередження?

Ні, упродовж навчального року школа не має права звільнити вас від обов’язків класного керівника. Це дозволено виключно в тому випадку, якщо є грубе порушення прав та інтересів дітей.

2. Чи можна звільнитися самостійно від обов’язків класного керівника посеред навчального року?

Так, оскільки, за законодавством, посада класного керівника добровільна, ви можете відмовитися від своїх обов’язків будь-коли. Єдина порада — переглянути умови вашого Трудового договору (якщо він є) та Посадової інструкції, оскільки там можуть бути вказані особливі умови, за яких ви маєте право звільнитися, чи навпаки. Якщо ж школа не ставила жодних умов, то немає перешкод для того, щоб облишити роботу класного керівника.

3. Чи може школа змусити вас до класного керівництва?

Ані школа, ані адміністрація не мають таких повноважень. Класний керівник — посада на добровільних засадах, і вчитель має дати свою згоду на це.

4. Хто може бути класним керівником?

Будь-який педагогічний працівник школи з фаховою вищою освітою та відповідною професійно-педагогічною підготовкою. Не важливо, яку саме посаду ви обіймаєте — учителя-предметника,  педагога-організатора чи керівника гуртка. До речі, класними керівниками може бути й керівництво школи – директори та завучі. Про це говорить Положення про класного керівника.

А от питання доплати за класне керівництво для директора суперечливе. Інструкція № 102 говорить: “учителям та іншим педагогічним працівникам (крім керівних) загальноосвітніх навчальних закладів провадиться додаткова оплата за класне керівництво)”. Проте якщо директор чи завуч обіймають ще посаду вчителя в цій школі та читають предмет, то, за законом, можуть отримувати виплату за класне керівництво відповідно до свого окладу як учителя (а не директора/завуча).

5. Чи повинен класний керівник відповідати за харчування дітей в школі?

Керівник школи визначає відповідального за організацію харчування (згідно з пунктом 20 “Порядку організації харчування дітей у навчальних та оздоровчих закладах”). У прямі обов’язки класного керівника не входить ані збір коштів на обіди, ані їх облік чи організація харчуавання. Проте, знову ж таки, – краще зайвий раз перевірити Внутрішні правила розпорядку школи. Можливо, саме класних керівників у вашій школі визначили відповідальними за харчування.

6. Чи відповідає класний керівник за підручники?

І так, і ні. Адже бібліотекар видає всі книжки під особистий підпис класного керівника, що зазначено в “Інструкції про порядок комплектування та облік підручників і навчальних посібників“. Але класний керівник насправді лише контролює збереження підручників протягом року, проте відповідальності за них не несе — на відміну від самого бібліотекаря та учня, який користується книгою.








 

7. Що з документацією та планами виховної години?

Закон не визначає обов’язкових форм класної години. Це може вирішувати педагогічна рада вашого закладу (Відповідно до Наказу МОН від 25.06.2018  №676 “Про затвердження Інструкції з діловодства у закладах загальної середньої освіти”). Коли і як проводити ці години – теж ваш вибір. Як і те, коли ви маєте відпрацьовувати свої години класного керівництва. А от щодо документації та різних індивідуальних планів роботи з учнями — це вирішує школа на рівні Статуту.

 

8 .Чи має право класний керівник піти зі школи раніше, ніж завершуються уроки його класу?

Звісно, ви маєте таке право. Але варто пам’ятати, що класний керівник відповідає за дітей до кінця уроків, навіть, якщо його години вже добігли кінця!

9. Чи має класний керівник проводити інспекцію умов проживання дітей та відвідувати їх вдома?

Класний керівник мусить повідомляти в школу та соціальні служби про всі випадки, коли діти, на його думку, потребують захисту чи допомоги. І так, класний керівник може приходити до учнів додом.  Але проводити інспекцію чи складати якісь звіти має право лише соціальний інспектор, і школа не може покласти на вас такі обов’язки.

Якщо керівництво порушує ваші права – наприклад, директор знімає вас із класного керівництва посеред початком навчального року, або вас змушують вести додаткову документацію без пояснень, ви можете:

  1. Вимагати ознайомити вас із Внутрішніми правилами розпорядку Школи чи Статутом і просити показати вам, де в них зазначені ці вимоги.

  2. Вимагати відповідних Наказів школи – наприклад, про формат виховних годин. Якщо їх немає – у вас є право проводити годину так, як ви вважаєте за потрібне.

  3. Звернутися до профспілки чи в управління освіти із заявою про порушення прав.

Пам’ятайте, що класний керівник не мусить бути всесильним та робити понад свої сили. Є випадки, коли відповідальність мусять взяти на себе і школа, і батьки. 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень